Kutupalong ke Kuala Lumpur

Metro
Mahaizura Abd Malik
Ziaur (kiri) membantu mengajar anak Rohingya di Pusat Pendidikan Muhajirin Rohingya, Pandan Indah

Ampang: Walaupun status kami tidak diiktiraf kerajaan Malaysia namun kehidupan di sini jauh lebih baik dan selesa berbanding kem penempatan di Bangladesh,” kata etnik Rohingya, Ziaur Rahman Abu Siddique yang menetap di negara ini sejak tiga tahun lalu.

Menurut Ziaur Rahman, 24, yang dilahirkan di Buthidaung, Rakhine, Myanmar dia tiba ke negara ini pada November 2014 selepas lebih 20 tahun menetap di Kem Pelarian Kutupalong, Cox’s Bazar, Bangladesh sejak usianya 40 hari.

Ibu membesarkan saya sendirian di kem itu apabila ayah hilang ketika menangkap ikan di lautan ketika usia saya dua tahun.

Hidup di sana sangat susah dan banyak peraturan yang perlu kami patuhi umpama hidup dalam penjara dan semuanya bercatu,” katanya.

Menurutnya, dia dan ibunya terpisah dalam satu insiden apabila dia diseludup sekumpulan sindiket pemerdagangan manusia dari Bangladesh ke Thailand sebelum berpeluang melarikan diri ke Malaysia.

Saya terlalu rindukan ibu, setiap kali kami berhubung melalui telefon dia pasti menangis namun apakan daya keadaan membuatkan kami tidak boleh berjumpa lagi.

Bagaimanapun, saya bersyukur, walaupun tiada kerja tetap namun kehidupan di sini lebih baik,” katanya yang memiliki kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UHNCR). Katanya, selain aktif sebagai aktivis Rohingya, dia kini melakukan pelbagai pekerjaan sampingan bagi meneruskan kehidupan berkeluarga di negara ini.

Saya berkahwin dan ada seorang anak perempuan berusia tiga tahun. Memang banyak wang diperlukan apabila kita hidup negara orang, apatah lagi di tengah bandar.

Walaupun sukar dapat bekerja secara sah di sini, saya sedaya upaya mahu mengubah nasib kami sekeluarga,” katanya.

Sementara itu, Shukura Begum, 18, berpisah dengan keluarganya yang menetap di Kem Nayapara demi menjalani kehidupan selesa di negara ini.

Saya dilahirkan di kem itu dan puas hidup susah sejak kecil. Bekalan air bersih terhad dan hendak membuang air serta tukar pakaian pun susah.

Kami tidur berhimpit-himpit dalam khemah berlantaikan tanah dan berdindingkan kanvas.
Sebagai wanita, lama-kelamaan saya tertekan dan rasa tidak selamat tinggal di penempatan itu, apatah lagi bercampur dengan lelaki,” katanya.

Katanya, dia memasuki negara ini pada pertengahan tahun ini menerusi ejen dengan bayaran RM7,000 yang dibantu saudara-mara yang menetap di Malaysia.

Atas faktor keselamatan, saya berkahwin dengan Abdul Hashim Abdul Salam pada Julai lalu dan kini menetap di rumah flat di Ampang.

Walaupun kami tidak kaya namun dengan pendapatan suami RM1,300 sebulan sebagai pembantu kedai dapat menyara kami berdua dan membayar sewa rumah.

Sepanjang hayat saya, di sini baru saya rasa kehidupan sebenar sedangkan di kem keadaan kami sukar digambarkan,” katanya.

Popular posts from this blog

Gratitude – and advice – to Malaysia from a Rohingya refugee

My interview with Spanish brother Jose Ernesto, the blog The Compass of the Birds!

“Survivor: My life as a Rohingya refugee”